Street Art Tour

2 juni 2017

Street art tour

Een tijdje geleden was Susan op bezoek. Susan doet een hele creatieve studie en ik ben ook geïnteresseerd in dat kunst dus we besloten de Shoreditch street art tour te doen.

De tour begon bij Old Street underground station, hier moesten wij voor een bepaald gebouw wachten. Uiteindelijk waren wij met een klein groepje, een vrouw die de hele tijd haar zonnebril op had, zelfs toen het regende, een vrouw uit Zwitserland, de tour guide, Susan en ik.

Eerst legde de tour guide ons uit dat de lijn tussen street art en vandalisme best wel dicht bij elkaar ligt, dit komt omdat iedereen natuurlijk een andere mening heeft over kunst. Hij zei ook dat hij zich vooral op het gebied ging richten van wat hij kunst vond. De schildering hier onder is een van zijn favorite werken op dit moment.

Hij liet ons een paar voorbeelden zien van kunst en vandalisme, dat op een gebouw te vinden was. (Eekhoorn is art, het zwarte daar boven is vandalisme)

Hierna begonnen wij in de wijk rond te lopen. Overal vertelde hij bij wie het gemaakt had, waar de artiest vandaan komt en vaak ook wat de achter liggende gedachte van de artiest was. Vooral dat laatste was vaak interessant om te horen.

Deze schildering staat centraal voor het naar school moeten gaan van kinderen en een veilig huis hebben. De "draak" in het midden is de school waar de kinderen om heen zijn. Het huisje op de rug van de "draak" staat voor een veilig huis.

Ik kwam er achter dat street art niet alleen maar schilderingen op muren is.

Je hebt bijvoorbeeld een artiest die schildert op kauwgum. Hij behandeld het eerst met een speciaal middeltje en hierna maakt hij er zijn kunstwerkje op;

Verder is er een meneer die op allemaal verschillende gebouwen in London paddenstoelen neer zet;

Wat ook kan is tegels gebruiken;

Of wat dacht je van papier;

Posters;

Overal zie je stickers;

Of nog weer wat anders;

Deze plastic vlieg zag je ook overal;

Wat natuurlijk ook kan is een broccoli gebruiken;

We zagen een echte Banksy (een van de beroemdste Engelse artiesten)

Thierry Noir een bekende Fransman;

Natuurlijk niet te vergeten een van de schilderingen die je overal in London ziet, Stickman. Stick maakt overal dit popetje, hij schildert hem in de positie die waarin je de mensen op die plek zou zien staan. Deze schildering is bij een pub waar veel mensen na werk heen gaan, je zult ze dan ook vaak in deze positie zien staan.

Wat leuk was om te zien is de verschillende manieren van verf gebruik, op school bij kunstgeschiedenis heb ik geleerd over het pointillisme. Deze stroming kwam ik ook tegen tijdens de tour;

Een andere best wel bekende artiest maakt foto's van een straat in de regen, hierna komt hij terug om op de muur in dezelfde straat de foto op de muur te schilderen;

Weer een andere artist schildert in rondjes;

(Deze schildering is gemaakt op een rolluik van een winkel, vaak vragen winkeliers aan een artist om een schildering op hun luik te maken om vandalisme erop te voorkomen.)

De tour kwam door Brick Lane, hier zat vaak een man op een kruispunt. Deze man maakte altijd een praatje met iedereen en veel mensen kende hem. Toen hij overleed heeft een artist een portret van hem gemaakt om hem te herinneren;

Verder zagen wij wat artiesten in actie;

Onze tourguide bracht ons naar de Nomadic Community Gardens, dit is een gebied net naast Brick Lane waar een groepje mensen uit de buurt een art tuin en chill plek hebben gemaakt.

Street art is dus niet alleen muurschilderingen maar ook veel meer!

Verder heb ik deze leuke foto nog van het geweldige weekend.

Als je ooit in London bent zou ik deze tour zeker aanbevelen:

Vergeet niet om ook een kijkje te nemen bij mijn vorige blogs (:

Lots of Love,

Evelien