Winchester, Hampton Court Palace, nieuwe en oude vrienden


Hee allemaal,

Voor dat ik afgelopen zomervakantie naar Nederland ging had ik al doei moeten zeggen tegen de meeste van mijn vrienden hier in Engeland. Nadat ik weer terug kwam waren er nog maar vier van mijn vriendengroepje hier. Eentje daarvan stuurde mij in de laatste dagen dat ik in Nederland was al een berichtje. "Waar blijf je? Het is zo saai hier." Zo super lief! Toen ik weer in Engeland was hebben we voordat ze weer terug naar Duitsland ging dan ook vaak afgesproken.

Lea had nog wat dingen die ze graag wilde, doen op haar lijstje staan, onder andere wilde ze nog naar Hampton Court Palace gaan. Ze vroeg of ik mee wilde en toevallig was een vriendinnetje uit Nederland, Roos net bij mij op bezoek. Roos studeert Engels en dit was dan ook wel iets wat haar leuk leek.

Hampton Court Palace, is in tegen stelling tot Windsor waar ik ook ben geweest een paleis dat niet meer in "werking" is.

Het paleis ligt aan The Thames:

Het is een hele oude plek, de eerste bewijzen van bebouwing zijn uit 1086. Wat ik opvallend vond was het verhaal van de fontein op het binnenplaatsje in het midden van het paleis, hier kwam wijn uit. Dit deden ze om de mensen tevreden te houden en dit was natuurlijk ook schoner dan drink water uit die tijd.

In die tijd hielden ze er ook van om hun kracht te showen door middel van versieringen aan de muur, gemaakt van wapens.

Verder besteden ze ook veel tijd aan het versieren van het paleis door de meest indrukwekkende muurschilderingen.

Hendrik VIII, bekend van zijn 6 vrouwen heeft in het paleis gewoond. Hier werd veel aandacht aan besteed. Elke vrouw werd behandeld, wat opmerkelijk is, hij heeft de meeste vrouwen laten vermoorden... Het verhaal van Hendrik werd verteld doormiddel van de stoelen die je op de foto kan zien. Eentje was voor Hendrik, de andere voor de vrouw en de laatste voor een ridder.


Na Hendrik hebben nog wat andere mensen in het paleis gewoond. Willem en Maria hebben er nog een heel stuk aan laten bouwen.

Nu is het vooral bekend om zijn tuinen.

Ieder jaar is er een grote tuin show waar de mooiste bloemen worden ten toon gesteld.

In die zelfde week zijn Lea en ik ook nog samen naar Winchester geweest. Deze plaats was vroeger de hoofdstad van Engeland.

Winchester is een geweldig mooie plaats. Eerst dacht ik, het zal wel, er is vast niet zo veel te zien. Maar is had het heel verkeerd er is hier heel veel te beleven! Waar zal ik beginnen....

Je heb er een hele grote kathedraal, echt gigantisch! We zijn maar een klein stukje naar binnen gegaan. Voor de rest moet je (te veel) betalen, helaas.

Ook heb je er het huis waar de bekende Engelse schrijfster Jane Austen heeft gewoond in de laatste dagen van haar leven. Ze is onder andere bekend van haar boek “Pride and Prejudice.”

Leuk weetje, ze staat nu ook op het nieuwe tien pond briefje. Als eerste vrouw ooit, uitgezonderd van de koningin.

Ook hadden ze een “molen” die op waterkracht mais maalde. De watermolen is nu in het beheer van de national trust.

Er is geen grote Engelse stad zonder een kasteel natuurlijk, deze was helaas wel een beetje ingestort.

Bisschoppen waren vroeger heel belangrijk, (nu nog steeds trouwens) dit grote huis is van de bischop.

Door Winchester stromen verschillende riviertjes waar je leuk langs kan lopen.


Verder was het gemeentehuis van Winchester super schattig!

En was de tuin een openbaar parkje.

King Arthur, wie heeft er niet van gehoord? Hij is onder andere bekend van de ronde tafel. In Winchester heb je The Great Hall, hier zijn vroeg heel wat belangrijke overleggen gepleegd. De namen van alle leiders zijn boven deze deuren geschreven.

Aan de muur heb je de ronde tafel van King Arthur hangen!Nu is het wel zo dat ze ons vertelt hebben dat King Arthur waarschijnlijk niet geleefd heeft..... er zijn niet veel bewijzen voor. Waarschijnlijk was hij een belangrijke man maar geen koning. Het is lastig te zeggen...

Verder heb je nog dit imposant gebouw, dit was de Guildhall. Hier kwamen alle belangrijke mensen samen om te vergaderen en zo. Ze hadden dus twee van dit soort gebouwen.

Het standbeeld van Alfred de grote, een koning van Engeland

We zagen dit bordje bij toeval...

....en we kwamen in een oude boeken winkel.

We dachten in Winchester drie uurtjes door te brengen en toen weer terug te gaan, maar uiteindelijk hebben we er wel vijf uur doorgebracht!

Toen de dag aan kwam dat Lea weer terug ging naar Duitsland was het echt wel even slikken... Gelukkig had ik door de au-pair meeting al wel nieuwe mensen leren kennen en wat nieuwe contacten gemaakt, maar dat was toch wel anders. Stiekem wilde ik dat het oude groepje weer terug kwam. Dit waren zulke leuke mensen. Maar goed dat gaat niet gebeuren, dus moest ik wel opzoek naar nieuwe vrienden. Na een van de meetings had ik met twee nieuwe meisjes en een jongen afgesproken dat ik ze

Camden,

Primrose hill

en Briklane zou laten zien.

Uiteindelijk ging er nog een ander meisje mee. Het was een hele gezellige dag!

Het is grappig om te zien, wie de host parents als nieuwe au-pair uitzoeken. Ik zie soms wel gelijkenissen in de opvolgers maar soms zijn het ook wel echt hele andere types.

Helaas zijn er al weer wat au-pair vrienden gestopt omdat het niet klikte met hun gezin. Zo zie je maar weer, de vrienden die je hier maakt kunnen zo weer weg gaan.... Dat is soms wel echt lastig.

Maar met iedereen bouw je leuke herinneren op en met veel ben ik nog steeds in contact. Op een dag hoop ik ze weer te zien...

Lots of Love,

Evelien

Reacties

Reacties

Marja

Hoi Evelien!
Je hebt weer een leuk verhaal! Volgens mij heb je zo weer en nieuw vriendengroep!
Heel veel succes en gezelligheid XXX

Janet

Leuk verhaal en foto's! (En een goede tip voor als ik weer een keer in Engeland kom).Veel plezier met je nieuwe vriendengroep, zij boffen maar met iemand die ze wegwijs kan maken. Groetjes Janet

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active