New York!

Zaterdag 2 juni

’s Ochtends vroeg brachten mijn ouders mij naar Schiphol. Daar aangekomen was het tijd voor mijn eerste lange vlucht! In het vliegtuig naar Toronto zat een super aardig Nederlands meisje in de stoel naast mij. In het vliegtuig keek ik de film Wonder, deze film is echt een aanrader. Zo mooi verhaal en heel goed acteerwerk. Het gaat over een jongetje die niet naar school kan omdat hij er anders uit ziet, je volgt hem en zijn familie in de weg naar acceptatie.

Toen ik aankwam in Toronto nam ik een tram naar het centrum. Dit was super chill, met 25 minuten stond ik in de stad. Nadat ik het centrum een had verkend, was het tijd om naar de bus te gaan.

De busreis was twaalf uur lang met als eindbestemming New York! The city that never sleeps. Ik wel gelukkig, een klein beetje in de bus. De bus stopte super vaak, plaspauzes, om andere mensen op te halen en natuurlijk de grenscontrole.

Dit was wel echt een dingetje, wat doen ze daar interessant…… Ik had op de website het visum aangevraagd dus ik dacht dat het allemaal goed was maar toch kreeg ik bij de grens een heel kruisverhoor. Zo moest ik vingerafdrukken afgeven, verschillende vragen over wie ik ging opzoeken en wat ik ging doen beantwoorden en ineens hield het mannetje een camera omhoog en zei: “picture”.

Dit gebeurde allemaal om half 3 ’s nachts met een jetlag…..

Zondag 3 juni

Uiteindelijk kwam ik ’s ochtendsvroeg aan in New York, daar ging ik opzoek naar het cafeetje waar ik met Wieke had afgesproken. Wieke is al vijf maanden hier in Noord-Amerika, eerst naar de uni in Canada en toen heeft ze de westkust bezocht. We hadden elkaar dus al een tijd niet gezien en genoeg over bij te praten. Toen we elkaar gevonden hadden was het tijd voor een ontbijtje en hierna gingen we opzoek naar de Airbnb waar we zouden verblijven. Deze was op de grens tussen de wijk Brooklyn en Queens. Na ingecheckt te hebben gingen we New York ontdekken. Oh men, wat een stad is dat!

Die middag begonnen we bij Union Station. Vanaf het station liepen we Broadway af richting het zuiden. Broadway is echt een leuke gezellige straat, niet te druk en ook zeker niet te rustig met leuke winkels en mooie gebouwen.

We hadden een typische Amerikaanse hamburger lunch bij Shake Shack. Toen we in de buurt waren van de Freedom Tower liepen we naar Ground Zero, hier stonden de Twin Towers en na de aanslag is daar hebben ze het 9/11 memorial gebouwd. Zoals je op de foto kan zien is het een groot vierkant waar water in stroomt en je kan de bodem niet zien. Rondom staan alle namen van de slachtoffers. Dit was echt heel erg indrukwekkend.

Hierna liepen we door het park langs de Hudson rivier, toevallig liepen we langs de terminal van de ferry naar Staten Island. We besloten spontaan om op de ferry te gaan omdat deze langs het vrijheidsbeeld vaart en we deze wel van wat dichterbij wilden zien. Dit was echt super leuk (en gratis)!

Dichtbij de terminal is Wall street dus hier moesten we natuurlijk ook even doorheen lopen. Er stonden mooie oude gebouwen zoals het New York Stock Exchange gebouw maar ook super nieuwe moderne gebouwen, zoals de Trump Tower.

We liepen door naar Little Italy,ondertussen zagen we leuke street art:

In Little Italy aten we avondeten in een super schattig Italiaans restaurantje. Toen vertrokken waren er deze mooie lampjes!

Maandag 4 juni

De volgende ochtend begonnen we de dag in Times Square. Ik had hier zo naar uitgekeken, een grote straat vol met gele taxi’s en allemaal reuze reclame borden. Helaas was het anders dan dat ik mij in gedachten had voorgesteld. Hierdoor was ik dus een beetje teleurgesteld, gelukkig was het nog wel steeds heel indrukwekkend. Ook werden we lastig gevallen door mensen in Disney-pakken die een arm om je heen sloegen en met je op de foto wilden.

Hierna liepen we langs verschillende theaters naar het begin van “The High Line” dit is een wandelroute over een oude spoorlijn. De spoorlijn was aangelegd om goederen van de haven de stad in te krijgen. Nu is er dus een wandelroute van 2,33 km van gemaakt op een paar meter boven de grond, een rustig plekje in deze drukke stad.

In de wijk Chelsea eindigde The High Line en liepen we naar Washington Park, hier was een mooie toegangsboog. Het deed mij een beetje denken aan New Arch in London of natuurlijk die in Parijs. In het park hebben we geluncht en in de zon gezeten.

Toen liepen we over 5th avenue langs de Flatiron building en Empire State building.


We waren ook nog eventjes langs het gebouw van de Verenigde Naties gelopen maar helaas zaten ze al dicht en hingen de vlaggen niet meer buiten.

We kwamen langs een leuk Mexicaans tentje. Hier hebben we heerlijke taco’s gegeten.

Wieke en ik hadden nog wat energie over dus we liepen 's avonds nog naar Rockefeller center. Dit was echt heel mooi verlicht! Zeker een aanrader om hier ’s avonds heen te gaan, hier hingen ten opzichte van de VN nog wel vlaggen van allemaal verschillende landen. Het blijft altijd indrukwekkend al die vlagen bij elkaar.

Dinsdag 5 juni

Dit was een cultureel chill dagje. In de ochtend zijn we naar Museum of Modern Art geweest. Hier bezochten we een bijzondere tentoonstelling van Adrian Piper. Zij heeft veel indrukwekkende kunst gemaakt over racisme, het leven zelf, maar ook over meetkundige dingen. Zeker weten een bijzondere kunstenares. Op de foto zie je het een van haar werken. Ze beschrijft hier een gebeurtenis wat ze in haar jeugd heeft meegemaakt over rasisme. Vervolgens heeft ze hier een zelfportret overheen geschilderd.

De rest van de verdiepingen waren ook vol met bijzondere en mooie kunstwerken. Ook hing er een Vincent van Gogh! Ik blijf het bijzonder vinden dat je Nederlandse kunstenaars kan vinden over de hele wereld.

Na het museum liepen we door naar Central Park, echt een reuze park met veel heuvels. Het was dan ook zo groot dat we niet alles hebben gezien, helaas.

Maar we hebben wel het John Lennon memorial gezien, dit is een mooi mozaïek. Een slimme straatmuzikant zat ernaast om met zijn gitaartje liedjes van de Beatles te spelen.

We liepen door het park naar het Metropolitan Museum of Art en naar het National History Museum, maar deze waren allebei helaas al gesloten. Daarna besloten we een subway te nemen in de richting van de Manhattan Bridge. Hier liepen we bij zonsondergang overheen in de richting van Brooklyn. Hierna hebben we pizza gegeten in Brooklyn en toen zijn we via de Brooklyn Bridge met uitzicht op alle lichtjes in de hoge wolkenkrabbers terug naar Manhattan gelopen.

Het was echt een goed idee om de stad op deze manier bij zonsondergang en daarna in het donker te zien.

Woensdag 6 juni

In de ochtend moesten we redelijk vroeg opstaan. We moesten namelijk om negen uur bij de helikopterbasis zijn. The Woodall’s hadden mij als afscheidscadeautje een helikoptervlucht over New York gegeven. Mijn eerste keer in een helikopter, best spannend, maar ook zo gaaf!

Ik zat voorin naast de piloot en kon dus super ver kijken. We kwamen dichtbij het vrijheidsbeeld en vlogen over de Hudson rivier tussen New York en New Jersey. Het uitzicht op Central Park was indrukwekkend, het meer is echt heel groot!

Verder kon ik ook de reclameborden op Times Square zien en nog veel en veel meer. De helikoptervlucht is zeker een ervaring met een uitzicht om nooit te vergeten.

Hierna zijn Wieke en ik met een boottour naar Liberty Island gegaan. Hier kregen we de hele geschiedenis van het vrijheidsbeeld te horen samen met wat leuke extra feitjes. Wist je bijvoorbeeld dat het beeld eerst een bruine koperkleur had? Of dat Gustaf Eifel, de man van de Eiffeltoren, het frame in de binnenkant van het beeld heeft gemaakt?

De tour ging niet alleen naar Liberty Island, maar ook naar Ellis Island. Dit eiland heeft veel geschiedenis., het werd namelijk gebruikt om alle immigranten die tussen 1892 en 1954 naar Amerika kwamen op te vangen en te keuren.

De vluchtelingen moesten eerst in de centrale hal (die je op de foto ziet) “gekeurd” worden op ziektes en op achtergrond. Als ze deze keuring door kwamen dan mochten ze de Verenigde Staten in. Kwamen ze de keuring niet door dan werden ze helaas terug naar huis gestuurd.

Ik vond het een interessant en mooi museum.

Hierna zijn we met de subway naar Brooklyn gegaan. Mijn vader had mij verteld over een pizzarestaurant waar ze een televisie programma gemaakt hebben: “The Pizza Show” en we dachten dat het wel leuk was om daar een hapje te eten.

Dit was het ook zeker, het was een hele hippe plek met gekleurde lampjes en ze hadden super lekkere pizza!

Hierna zijn we door Brooklyn naar ons Airbnb gelopen.

Dit waren alle avonturen van Wieke en mij in New York. De dag erna zijn we naar Boston gereisd. Hierover vertel ik in het volgende stukje.

Tot dan!

Lots of Love,

Evelien (en Wieke)

Reacties

Reacties

Marja

Hoi Evelien en Wieke!
Wat een leuk verhaal zeg!!Super gaaf die helikoptervlucht ook!
Veel plezier in Boston!
Groetjes!!

Fritz

Hoi meiden,
Goed bezig jullie, veel plezier bij het vervolg.
Je schrijft in een leuke stijl Evelien, vooral doorgaan ?.
Zonnig spoor.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active