Zwijnstein is helemaal niet zo bijzonder

20 juni 2017

Hi allemaal!

Op Engelse scholen gaat het er allemaal een beetje anders er aan toe dan in Nederland.

Allereerst heb je privé scholen en openbare scholen, voor privé scholen betalen de ouders veel geld. Wat ze er voor terug krijgen zijn kleinere klassen waarin de kinderen les krijgen met leraren die beter zijn opgeleid dan de leraren op openbare scholen en de kinderen krijgen meer een op een les als ze dat nodig hebben. Het niveau ligt dus wat hoger.

Verder heb je natuurlijk het feit dat ze in uniform naar school gaan. Het uniform bestaat uit: een licht grijze blouse, stropdas, rode trui, blazer, donker grijze broek, grijze sokken en zwarte schoenen. Ik moet zeggen dat ik dat stiekem best wel leuk vind. Vorig jaar toen ik de PABO deed heb ik op een school stage gelopen, hier viel mij het wel eens op hoe de kinderen naar school gekleed kwamen. Bijvoorbeeld in een jurkje met touwtjes en kraaltjes wat veel onrust gaf in de klas omdat ze er de hele tijd mee zat te spelen of het verkeerd zat. Wanneer je allemaal een uniform aan hebt, heb je dit denk ik veel minder.

De uniformen in Engeland zien er vaak super schattig uit. Het ziet er professioneel uit en het straalt een eenheid uit. Ook straalt het meer respect uit naar de leraar.

Iedereen op de school waar Alex naar toe gaat is ingedeeld in een van de vier “huizen.”

Zodra je je aanmeld word je in een huis geplaatst. Alex en George zitten in het blauwe huis. Alex’ zijn beste vriend, die bij hem in de klas zit heeft een plaatsje in het rode huis.

Het hangt er dus maar net vanaf wanneer je je aanmeld. Al hoewel, ze proberen wel te voorkomen dat iedereen in een klas niet in hetzelfde huis zit. De kleuren van de huizen zijn blauw, groen, geel en rood. Iedereen huis heeft zijn eigen naam die te moeilijk is om uit te spreken. Bij een huis hoort ook een leraar, de leraar van het huis beslist de aankleding en of er een huis liedje is. Verder zijn de huizen best wel vijandig tegenover elkaar maar het is wel zo dat de leraren er op blijven benadrukken dat je niet meer kan doen dan je best.

Het is dus eigenlijk net als in Harry Potter.

Sport is een groot onderdeel op school. Ze hebben een keer per week gym en daarnaast nog twee keer per week “games.” Bij games mag je aan het begin van de periode zelf kiezen wat je wilt doen. Alex deed aan het begin van het jaar voetbal, toen dat seizoen was afgelopen rugby en nu dat afgelopen is cricket.

Verder bied de school tennis, handbal, zwemmen, vrouwencricket, dansen, judo, karate, schaken en nog veel meer sporten en clubs aan.

Ze organiseren ook wedstrijden met andere scholen. Dit word allemaal door de school geregeld, ze hebben dan ook veel verschillende gymleraren.

Mijn menig hierover is eigenlijk vrij simpel. Ik vind dat dit in Nederland ook moet. Op deze manier worden kinderen veel sneller gemotiveerd om een sport te doen. Je doet dit met je vriendjes van school en hierdoor krijg je een hechtere band met je schoolvrienden. Verder doet Alex in het weekend nog wel rugby en voetbal bij een club die niet van school is. Hierdoor heeft hij dus ook nog wel net als wat ik had, toen ik jonger was, vrienden buiten school.

Maar ik dwaal af, waar ik heen wou is iets dat opvalt. In Nederland word nu steeds meer aandacht besteed aan projecten om obesitas te verminderen. Doordat er zo veel sport op de school word aangeboden, zie je hier nauwelijks dikke kinderen. Dit zou dus ook de oplossing voor de kinderen in Nederland kunnen zijn.

Afgelopen woensdag was het sportdag, op deze sportdag strijdt je voor je persoonlijke record maar ook voor die van je huis.

Alle huizen gingen de strijd met elkaar aan. Als je won mocht je een muntje in de koker van jou huis doen. Zo konden ze uiteindelijk zien welk huis het beste was. Helaas was dit niet blauw, Alex’s huis. Zij werden tweede, wel heeft Alex zijn persoonlijke record op hardlopen en cricketbal werpen verbeterd. (Cricketbal werpen is blijkbaar een soort van sport in Engeland.)

Maar de competitie tussen de huizen is er niet alleen op de sportdagen, het is er ook op normale schooldagen. Je kan bijvoorbeeld voor het maken van je huiswerk punten verdienen voor je huis maar het kan ook voor netjes gekleed zijn in je uniform.

De “huizenstrijd” is dus niet alleen in Harry Potter maar ook op echte Engelse scholen kwam ik achter. Heel bijzonder!

Loads of Love,

Evelien