Feeling like a Queen

Hi allemaal,

Ik heb al een keer eerder gezegd dat ik een bucketlist heb gemaakt met de dingen die ik hier nog een keer wou doen. Een van de dingen op het lijstje was naar Windsor Castle gaan.

Windsor Castle is het kasteel van de koningin, ze komt hier nog bijna elk weekend om daar haar vrije tijd door te brengen. Het is het grootste nog bewoonde kasteel in de wereld. Het is daarom bekend maar ook omdat er een keer een grote brand in het kasteel is geweest. Deze brand kwam natuurlijk uitgebreid in het nieuws.

Ik kwam er achter dat een vriendin van mij Windsor ook op haar to-do list had staan en dus besloten wij om er samen heen te gaan op een bank holiday. (verplichte nationale vrije dag.)

Om op deze dag te gaan was achteraf gezien niet heel slim, het was super druk natuurlijk.

In de ochtend gingen we vroeg weg, we wisten dat het twee uur met de trein zou zijn, het was namelijk best wel een flinke reis. Windsor ligt ten westen van London. Omdat we met het trein kaartje niet door London mochten reizen, moesten we met een kleine omweg naar Slough en vanaf daar met een mini treintje naar Windsor.

Daar aangekomen kwamen we op het meest mooie en kleine stationnetje ooit. Hierna moesten we zo ongeveer 2 uur in de rij staan om naar binnen te komen.

Maar toen we eindelijk binnen waren, vergaten we de lange reis en al het wachten. Want wat was het mooi! Eerst kwamen we langs de tuin. Indrukwekkende bloemen en een perfect grasveld konden we zien. Ook een heel schattig bankje waar de koningin waarschijnlijk nooit op kan zitten helaas vanwege alle toeristen. Maar het was wel leuk om haar daar voor te stellen en te zien zwaaien naar alle mensen.

Hierna kwamen wij langs een rij met allemaal kleine huisjes, wij namen aan dat daar niemand meer woonde maar toen wij onze audiotour gingen luisteren kwamen wij er achter dat daar de Queens Guards wonen. Blijkbaar zijn dit vaak oud militairen, sommige krijgen dus na dat ze niet meer in het leger vechten een baan aangebonden als guard. Sommige van hun mogen dus met hun familie in Windsor wonen en werken dan dus als guard in het kasteel.

(De huizen op de rechter kant van de foto)

Via de huisjes kwamen we in de kerk, in deze kerk word nog elke dag een dienst gehouden. De kerk van binnen was adembenemend, de bouwstijl was heel erg gotisch en het had een erg hoog plafond. Helaas mocht ik geen foto’s maken van de binnenkant. Maar het was vol met beelden die allemaal een bijzonder verhaal hadden en ook was er een hele lange rij langs de muur met vlaggen van verschillende graven en andere mensen van adel.

Na de kerk was het tijd om echt het kasteel in te gaan, helaas mocht ik daar ook geen foto’s maken.

Om het kasteel in te gaan moesten we eerst langs een lange brede boulevard lopen met indrukwekkend uitzicht. (helaas was het een beetje bewolkt.)

We namen de ingang naar het “poppenhuis.” De kamer waar wij inkwamen was zo indrukwekkend. Blijkbaar heeft Queen Mary voor haar verjaardag een keer een poppenhuis gekregen. Het maken van het poppenhuis van een schaal van 1:12 heeft 4 jaar geduurd. In het huis zit een werkende lift, stromend water en allemaal elektriciteit.

Het zien van dit poppenhuis is gewoon bizar, zeker als je je bedenkt dat het een verjaardagscadeau was.

Hierna gingen we het kasteel in. We kwamen langs allemaal verschillende kamers, de ene nog mooier dan de andere. Het is bizar om te bedenken dat vele van de kamers gewoon nog gebruikt worden. De meest indrukwekkende kamer was denk ik toch wel de kamer waar de brand ontstaan is. De manier waarop ze de kamer gerenoveerd hebben na de brand is indrukwekkend. Ook het feit dat op de precieze plek waar de vlam het gordijn in de brand heeft gezet een herdenkingsplek is was heel mooi om te zien.

Ook heeft een andere kamer veel schade opgelopen door het vuur, in deze kamer hebben ze de houten vloer omgedraaid om kosten te besparen.

Jammer genoeg waren op de dag dat wij er waren twee kamers niet te zien tot aan september.

Als je een kaartje koopt kan je op de kaartje een stempel laten zetten en je naam schrijven. Hierna kan je voor een jaar lang gratis weer terug komen. Wie weet kan ik dus nog een keer terug gaan om de andere kamers te zien. Hopelijk is het dan wel wat rustiger (:

Na het kasteel zijn wij nog naar het water gelopen en hierna hebben we nog wat gegeten, toen was het helaas al weer tijd om de trein terug naar huis te nemen.

Lots of Love,

Evelien

Erwina

Windsor is niet alleen kasteel maar ook een heel leuk plaatsje, toch?

Marja

Leuk verhaal weer! Tot gauw!xxx